Grupper

Her skal barna lære seg å vente på tur, kunne ta i mot en beskjed, høre på andre, klare å sitte rolig en liten stund, sette ord på følelser, løse enkle konflikter, be voksne om hjelp, holde orden på sakene sine og ta andres perspektiv.

Vi kommer også til å trene på riktig blyantgrep, klippe og lime, kle av og på̊ seg selv, og gå på do alene. Temaer som navnet mitt, former, telling og mengder på et lavt nivå, vil også bli jobbet med i løpet av året. Men hovedfokuset vil være sosiale ferdigheter og praktiske ferdigheter. Dette fordi vi ser gjennom forskning og egne erfaringer at barn som er mye ute og i kontakt med naturen i mindre grupper mestrer naturen bedre og er tryggere i leken. Som igjen profitterer annen type læring. Målet er ikke at barna skal lære å lese, regne og skrive men de skal ledes inn på en tankegang som gir disse temaene praktisk mening. Vi skal forberede barna til skolestart, ikke ved å komme skolen i forkjøpet, men ved å gjøre barna klare til å ta i mot den kunnskapen de skal tilegne seg. Oppleggene kommer i år til å foregå mer ute i naturen og på tur enn tidligere da vi ser gjennom forskning og egne erfaringer at naturen stresser oss ned og øker kreativiteten, selvstendigheten og mestringsopplevelser. Men det vil også foregå noe skoleforberedende aktivitet inne. Det er utarbeidet en mal på hvordan arbeid med overgang barnehage skole skal være i Indre Østfold kommune.