ÅRETS BARNEHAGE 2023

En drøm ble til virkelighet da vi mandag kveld fikk prisen "Årets Barnehage 2023" på PBL sin lederkonferanse i Bodø.

Lederteamet deltok og tok imot prisen da vi ble ropt opp som vinnere av de fem nominerte. Juryen fortalte at i år hadde det vært rekordmange forslag - ekstra stas er det at det var vi som gikk helt til topps. Pulsen var høy, både for oss som satt i salen, men også for resten av de ansatte som satt hjemme på middag inne hos Geir. Tilbake til barnehagen feiret vi med kake når foreldrene hentet onsdags ettermiddag. Nå blir neste oppdrag å planlegge en større feiring. For en anerkjennelse vi har fått på landsbasis. Juryens begrunnelse og gode ord skal vi ta med oss videre i arbeidet vårt. Vi skal fortsette å utvikle oss, for å skape det beste stedet for barna våre.

Tusen takk til PBL for en lærerrik og flott lederkonferanse.

Barnehage.no har skrevet en artikkel om oss, da vi mottok prisen.

Årets barnehage 2023 – juryens begrunnelse

Å drive barnehage er noe av det mest meningsfulle en kan forestille seg. Barnehagens samfunnsmandat er, «i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og dannings som grunnlag for allsidig utvikling.»

Å levere et basistilbud av høy kvalitet er derfor selve fundamentet for hvorfor vi jobber i sektoren – og det er også en helt grunnleggende forutsetning for å bli kåret til Årets barnehage.

Årets barnehage har gjennom en tydelig visjon, et helhetlig planverk og gjennomtenkt praksis dokumentert at den på alle måter oppfyller sitt samfunnsoppdrag.

Alt av planlagte aktiviteter er trygt forankret i rammeplanen og barnehagens pedagogikk. Og gjennom strukturert og påkoblet ledelse er de ansatte trygge på hva som er hvem sine ansvarsområder, noe som gir tydelige rammer, men også stor grad av frihet.

Resultatet er – slik en av forslagsstillerne uttrykker det – «Fantastiske og kreative ansatte».

Årets barnehage leverer sterkt på absolutt alle kriterier i kåringen:

• Den har en klokkeklar og tydelig pedagogisk profil.

• Den har en svært god og tydelig ledelse.

• Den har meget tilfredse foreldre.

• Den bobler nesten over av påfunn og prosjekter som garantert kan være til inspirasjon for andre.

• Arbeidsmiljøet er svært bra.

• Sykefraværet er imponerende lavt.

• Og alt dette har til sammen og over tid gitt Årets barnehage et svært godt omdømme – og lange ventelister.

Årets barnehage har et livsmestringsperpektiv på det aller meste den foretar seg. I tråd med husmannspedagogikken deltar barna aktivt i alle hverdagens gjøremål, og gjennom dette får de ikke bare gode opplevelser her og nå. De lærer også både å mestre livet og å vise omsorg for seg selv og andre. De utvikler kreativitet, opplever mestring og blir trygge, selvstendige og robuste.

Ikke alle barn kommer inn i barnehagen med de samme forutsetningene, og Årets barnehage har derfor opprettet en egen «tidlig innsats»-stilling – en ansatt som jobber spesielt med barn med ulike utfordringer og behov, men som ikke har fått noe vedtak gjennom barnehageloven.

Årets barnehage jobber bredt og har flere satsningsområder. Gårds- og friluftsliv står sentralt, men det er også god plass til alt fra Newtons verden og språk til matkultur.

Barna her får også være med på flere spennende overnattingsturer, med overnatting i hytte, gapahuk og under åpen himmel.

Og for skolestarterne står høydepunktene i kø: Om våren får de være med og se orrhaneleik på nært hold, og senere gjennomfører de en to dagers ekspedisjon der de har ansvaret for egen sekk.

Mine damer og herrer – Årets barnehage 2023 er

Linnéa natur- og gårdsbarnehage!